Vlaky jsou velkou zálibou, protože je až fascinující celé kompletní fungování železnice. Vše to funguje hlavně díky systémům, které jsou velmi užitečné.
Železniční provoz
Fungující celek
Pohyb bez lidské síly začal díky vozům, jež poháněli zvířata a ti nahrazovaly stroje. Ovšem ty mají omezenou sílu i možnosti, a proto přišlo několik vynálezů různých pohonů, aby se docílilo ještě lepší efektivity. A proto přišly lokomotivy, kde byl převrat v pohybu na kolejích, který má spoustu výhod. Tím začalo celé období lokomotiv, kdy první byly samozřejmě ty parní, což se pojí s velkými kotli, kde se topilo uhlím, aby z vody vznikal hlavní pohon, a to byla pára.
Už tyto stroje utáhly úctyhodnou hmotnost, ale efektivita nebyla úplně dobrá. Proto se později přešlo na parní lokomotivy, což mělo za následek přechod na palivo naftu. V dnešní době je zase na vrcholu využívání elektrická energie, což můžeme vidět na klasických vlacích i rychlovlacích s maximální rychlostí v řádu stovek km/h. Vždy ale musí být veškeré lokomotivy na železnici správně řízeny, aby nevznikaly žádné problémy a kolize, což dokáže člověk za pomocí vhodných systémů.
Sledovací systém
Lokomotiva je poměrně náročný stroj s obrovskou váhou, a proto musíme mít o jejím fungování naprostý přehled a také kontrolu. Zdá se to být jednoduché, ale potřebných údajů je poměrně dost, a navíc se řeší i další věci jako je například vytíženost obsluhy. Abychom se ve všem vyznali a měli přehledně k dispozici veškeré informace, tak stačí používat systém sledování železničních vozidel, který je k tomuto účelu speciálně naprogramován.
Jeho velkou předností je speciální sonda, která je výjimečná přesným měřením náklonu i akceleraci, což umožňuje zjištění množství paliva s přesností okolo půl procenta. Pokud se tedy přizpůsobíte informacím, tak spotřeba snadno klesne o pár desítek procent, což je u těchto strojů opravdu velká částka. Kromě kompletních informací pro obsluhu nechybí ani neustálý monitoring železniční dopravy, který nám umožní naprostý přehled a snadné řízení kompletní železnice i s lokomotivami.